3 Saker du bör tänka på när du köper IT - IT Support i Norden AB
22025
post-template-default,single,single-post,postid-22025,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
IT Support vid köp av IT

3 Saker du bör tänka på när du köper IT

IT branschen har ett ganska dåligt rykte som har byggts upp under ett antal år. Det här är fullt förståeligt då jag dagligen stöter på företag som har råkat ut för tråkiga erfarenheter. Men i slutet av dagen är ändå alla företag beroende av IT och det finns en hel del seriösa leverantörer på marknaden. Jag har därför valt att skriva ner tre saker man bör vara uppmärksam på innan man tecknar avtal. IT Support vid köp av IT

 

Leverantören
För att undvika att er server står i en garderob och brinner upp hos en enmansföretagare som utger sig för att vara ett seriöst IT företag. Ja detta har hänt…. Se till att ta reda på vem leverantören är. Vart finns deras datacenter? Hur skyddas det? Ta reda på hur många anställda de är och om deras tekniker har rätt utbildning. Det är ganska vanligt att man på mindre företag anställer ”hemmafixare” som är väldigt intresserade av IT. Om jag skulle lägga hela min verksamhet i händerna på någon hade jag velat att de hade rätt kompetens. IT Support vid köp av IT

 

Offerten
Konkurrensen är hård inom IT. Det finns nästan lika många leverantörer som kunder. Resultatet har blivit att väldigt många gör så billiga offerter som möjligt. Det är inte helt ovanligt att den rekommenderade lösningen är underdimensionerad och att eventuella service/support eller engångskostnader gömmer sig i små texter i avtalet. Här gäller det att hålla tungan rätt i mun och jämföra äpplen med äpplen. Ställ upp allting i ett Excel och jämför varje post. Går det inte att jämföra varje post så be om en komplettering. Ett vanligt trick är att klumpa ihop tre tjänster till en totalsumma. Ta reda på detaljerna, det är där det avgörs nämligen. IT Support vid köp av IT

 

SLA
SLA står för Service Level Agreement. Det är era rättigheter som kund ifall leverantören bryter mot sina åtaganden. Det här är det absolut viktigaste att ha koll på när man köper en tjänst. Var noga med att leverantören minst erbjuder ett standard SLA utan kostnad för er som kund. Det tyder ofta på att det är en seriös leverantör. Det är inte helt ovanligt att kunder inte har SLA eller ens vet vad det betyder. Ställ er frågan hur viktig är er verksamhet? Räkna därefter på tiderna i SLA och översätt detta till faktiska konsekvenser för verksamheten. Om det inte uppfyller era önskemål rekommenderar jag att ni omförhandlar SLA men då måste ni vara beredda på att det kan tillkomma en merkostnad. IT Support vid köp av IT

 

David Baroni
IT Rådgivare på IT Support I Norden AB
info@itsupport.se
www.itsupport.se

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.