Trött på en skrikande organisation? - IT Support i Norden AB
22114
post-template-default,single,single-post,postid-22114,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
IT

Trött på en skrikande organisation?

På dagens ständigt uppkopplade företag har det blivit allt viktigare att alltid komma åt sina IT-tjänster. Vare sig det gäller internet, servers, applikationer eller klienter så räcker det nästan inte till med en garanterad upptid på 99,9%. Människors sätt att arbeta ser väldigt annorlunda ut vilket innebär att företagen måste kunna erbjuda möjligheten att jobba 24/7 oberoende av vart i världen medarbetaren befinner sig. Det här är en konstant utmaning för IT avdelningen och absolut ingen enkel uppgift. Hårdvara kan liknas vid en bil som när den har rullat vissa mil kräver service. Under tiden bilen är på service ligger ansvaret på dig att ta ansvar för ett alternativt transportmedel som t.ex. en lånebil. Detta scenario har man förståelse för men ett driftstopp på grund av hårdvara är i många fall helt oacceptabelt.

Som tur är så finns det idag väldigt bra hjälpmedel som talar om för IT innan det är dags att ersätta eller serva hårdvara, ungefär som en servicelampa i bilen. Självklart syftar jag på övervakning som på senaste tiden har blivit allt mer avgörande för en framgångsrik IT.

Det finns en hel del olika övervakningsmjukvaror på marknaden men vi har valt att jobba med Paessler PRTG. Vi är så nöjda med hur den fungerar för oss att vi dessutom valde att bli återförsäljare.

I princip kan man övervaka allt som har en IP adress vilket idag faktiskt innebär kylskåp, larm, internet förbindelser, switchar, routers, klienter mm. Vad mjukvaran gör är att samla kritisk data på ett och samma ställe och tala om för dig när någonting i din miljö börjar bete sig onormalt. Det kan t.ex. vara en server som är varmare än vanligt eller en router som är långsammare än normalt.

Det här minimerar felsökningstiden för IT och talar dessutom om att någonting håller på att hända innan det faktiskt har hänt. Med ett sådant här verktyg kan man alltså åtgärda potentiella problem innan de faktiskt uppstår. Det bästa av allt är att IT kan tala om för användarna att något har hänt innan användarna ens vet om det själva. Det sparar otroligt mycket frustration och bidrar till en väldigt hög servicenivå.

En av de absolut vanligaste myterna kring övervakning är att det är dyrt men jag skulle faktiskt vilja slå hål på det och säga att det absolut inte behöver vara dyrt. Tror ni mig inte så är ni välkomna att ta kontakt med mig så skall jag visa vad jag menar.

www.itsupport.se

David Baroni
IT Rådgivare
IT Support I Norden AB
info@itsupport.se

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.