IT Support Blogg - IT Support i Norden AB
18953
page,page-id-18953,page-template-default,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Går ni i tankarna att byta ert affärssystem eller har ni precis upphandlat ett nytt system som nu skall förbättra er verksamhet och vardag på alla möjliga fantastiska sätt? Ta några minuter till att läsa det här inlägget och se om ni hittar något användbart.

Har ni gjort en ordentlig kravspec?
Många gånger redan i upphandlingsfasen ser man bristande kravspecifikationer ifrån köparen.

Det finns en hel del IT företag på dagens marknad vilket gör att valet av leverantör inte alltid är så lätt. Som beslutsfattare vill man ju ta rätt beslut så att man själv inte hamnar i en konstig situation. Det här leder nog ofta till att man väljer något av de lite mer kända varumärkena även om leverantören inte matchar

Vad har ni för typ av avtal på er IT idag?

I de flesta fall så har man ett avtal baserat på antal användare för licenser och sedan ett antal servers med en viss kapacitet till ett fast månadspris. Utöver detta så i vissa fall har man också valt ett serviceavtal eller liknande. Det här är en summa som man enkelt

På dagens ständigt uppkopplade företag har det blivit allt viktigare att alltid komma åt sina IT-tjänster. Vare sig det gäller internet, servers, applikationer eller klienter så räcker det nästan inte till med en garanterad upptid på 99,9%. Människors sätt att arbeta ser väldigt annorlunda ut vilket innebär att företagen måste kunna erbjuda möjligheten att jobba 24/7 oberoende av vart i

Begreppet backup är något som alla känner till. De flesta känner till det på ett sådant sätt att man vet vad backup är. Skulle man ställa frågan vilken typ av backup de har eller vad det är för retention så är ofta svaret att ”vi har backup”. I min värld så är det kanske ganska oviktigt att veta vilken typ

IT avdelningens främsta uppgift är att verka som ett stöd för verksamheten. Med den här uppgiften kommer ett stort ansvar, tänk er själva hur kritiskt det är när applikationer, program och hårdvara inte fungerar som det ska. Jag har identifierat ett antal kritiska prioriteringar som bör stå på agendan hos en IT avdelning. Kritiska IT Prioriteringar för en CIO
Värdeskapande
• Delta i diskussioner

IT branschen har ett ganska dåligt rykte som har byggts upp under ett antal år. Det här är fullt förståeligt då jag dagligen stöter på företag som har råkat ut för tråkiga erfarenheter. Men i slutet av dagen är ändå alla företag beroende av IT och det finns en hel del seriösa leverantörer på marknaden. Jag har därför valt att

Vi lever i en tid där tekniken utvecklas fort och förändring sker konstant. Alla försöker vi hänga med vilket leder till att man måste prioritera, utvärdera och fatta beslut ganska fort kring vad som är bäst för verksamheten. Det är nästintill omöjligt att hålla sig uppdaterad på allt som sker. Leverantörerna trycker på och Office365 är verkligen på tapeten just

Prenumerera på IT Supports blogg med tips och råd kring IT.

Vi delar inte din mailadress med någon annan. Du kan när som helst avprenumerera.

Close