Att tänka på för att lyckas med implementation av affärssystem - IT Support i Norden AB
22132
post-template-default,single,single-post,postid-22132,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
Affärssystem

Att tänka på för att lyckas med implementation av affärssystem

Går ni i tankarna att byta ert affärssystem eller har ni precis upphandlat ett nytt system som nu skall förbättra er verksamhet och vardag på alla möjliga fantastiska sätt? Ta några minuter till att läsa det här inlägget och se om ni hittar något användbart.

Har ni gjort en ordentlig kravspec?
Många gånger redan i upphandlingsfasen ser man bristande kravspecifikationer ifrån köparen. Att skriva ner en önskelista med funktioner och en massa fräsiga uttryck är inte en kravspec. En kravspec är ett resultat av en rad olika processer för att samla in information som beskriver HUR ett system skall bete sig. Gör användarhistorier för att enkelt beskriva era processer och lägg stor vikt vid detaljer. Då blir det enkelt för leverantören att både förstå och kunna möta er förfrågan. Känner ni er osäkra så varför inte involvera en leverantör i processen för att driva workshop?

Det sägs att när mindre än 5% av den totala budgeten allokeras till planeringsfasen överskrids den totala slutkostnaden med ca 40-170%. Allokeras istället 10-20% så landar siffran på under 30%. Det kostar alltså lite mer och tar antagligen lite längre tid men är väl värt det i slutändan.

Har ni gjort en ordentlig resursplanering?
Ett av de vanligaste misstagen jag ser är att man lägger alldeles för lite resurser internt och förlitar sig för mycket på att leverantören skall göra all implementation och ha en djup förståelse för verksamheten. En av de absolut viktigaste framgångsfaktorerna för att lyckas i ett sådant här projekt är samarbete. Det krävs en arbetsgrupp internt som tillsammans med leverantören lägger en planering. Superusers skall utbildas först för att sedan kunna assistera och utbilda i resterande verksamhet. Gäller det ett affärssystem så pratar vi ofta utbildning på mellan 50-100h för att det skall bli bra.

I många fall så släpper man som kund projektet efter att upphandlingen är klar. Det är livsfarligt då risken för misslyckande ökar avsevärt. Det är egentligen efter upphandlingen som det riktiga arbetet börjar. Ser man ett sånt här projekt som en kostnad och inte en investering som långsiktigt skall bära frukt är det väldigt lätt att underskatta och snåla in på det absolut viktigaste.

David Baroni
IT Rådgivare
IT Support i Norden AB
info@itsupport.se

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.